ENDEVINALLES








Per què ho fem? 
Per aprendre a llegir un text autèntic, per practicar els esquemes pregunta-resposta, per activar el lèxic referent a clors, localització, quantitats, preus.

Què cal fer abans? 
Fer un repàs de la localització de les coses a l’espai (a la dreta, al costat, a sota…) i donar els elements necessaris.

Com donem la consigna? 
Expliquem el joc de les endevinalles. Sel's modela un parell d’endevinalles.



Exemples: 
"Vinc del país de les fruites, però ara visc a la Fruiteria. Sóc rodona i no molt gran. Jo sóc vermella, però tinc cosines que són verdes i d’altres grogues. Els meus amics són el plàtan, la pera, etc. Qui sóc?"

La poma



"Vinc del país de les fruites. Sóc de color verd per fora, però vermell per dins. Sóc una fruita gran, molt gran. El meu millor amic és el meló. I el meu nom comença per S."

La Síndria 




"La meva mare és la llet. Visc a la nevera, sinó em faig malbé i no se’m pot menjar. No sóc gaire gran. Sóc molt natural amb sucre o sense sucre. Els meus germans poden ser de fruita com la maduixa o la llimona. El meu nom comença  per I."

El iogurt


Com ho fem? 
Tot el grup s'assentarà a la taula, tots junts. Es prepararan varies fitxes on els alumnes amb més dificultats de llengua, de lecto-escriptura i sobre el mateix procediment de la tasca, hauran de omplir els buits de diferents endevinalles. La resta d’alumnes realitzaran una o alguna més d’aquestes fitxes si ho necessiten, però la resta en un altre full redactaran 1 endevinalla com a mínim per llegir-la en una altra sessió. Tots els alumnes en una altra sessió podran llegir les endevinalles que ells han fet o que han omplert els espais i els han agradat més

Quan pot durar? 
30 minuts.

Materials: 

Fitxes i models d'endevinalles.

Models d'endevinalles (en ordre de dificultat per a desenvolupar la escriptura):

Fitxes per a omplir:
Fitxa final (per ser feta per els nens), quadrets.



CONSOLIDACIÓ: EL JOC DE LES 7 DIFERÉNCIES 
(joc de rol i redacció)



Altres materials GREIP